lördag 2 februari 2008

You have tikk hair...

Hej svejs från Aussie…

Nu har vi lämnat Sydney, vi stormtrivdes. Det var underbart med alla bekvämligheter och dessutom ha stora stränder runt om kring oss…..super! Vi avverkade alla de vanliga sevärdigheterna som Oprahuset, Harbour Brindge, Manly beach, Bondi Beach och så han vi dessutom vara med och fira Australian Day. En gigantiskt fest i hela staden, kul att fåvara med om. Kvällen till ära denna dag kände vi dok för lite grekisk mat och så blev det. Men inte hade vi en aning om vart vi hamnat förens vi satt till bords och upptäckte att det flög tallrikar lite här och var…. Vi hade hamnat mitt upp i en Grekisk afton i Aussie…..Ja ni….. gubben som höll i det hela drog först upp alla tjejer i restaurangen på dansgolvet för att dansa i en ring och då stod han själv utanför ringen och kastade in tallrikar i mitten och samtidigt så skriker han högt i micken OPA OPA…..sedan var det killarnas tur och tallrikarna flög och OPA OPA dånade ur högtalarna! Efter allt dansande och allt OPA som för övrigt verkade vara det enda som han kunde började de spela ABBA i högtalarna. O de ni, var en upplevelse i sig för då flög alla tokiga tjärringar upp och dansade på borden…ja ja…. maten var himla god i alla fall!

Annars så han vi även med de vardagliga sakerna som att gå på apoteket, på bio, shoppa lite och klippa oss. Hm man kan ju lätt ha förrutfattade meningar om saker och ting dok brukar jag verkligen tänka till. Men denna gång tänkte jag att det kanske är bättre om jag klipper mig i Aussie i stället för Malaysia…ni vet språket och uppklippt å sånt kanske inte klaffar i Asien. Så vi travade i väg till city och såg en kedja som vi har hört talas om hemma så vi tänkte detta blir bra. När vi kommer in jobbar det till 98 % kineser eller japaner där, de är säkert skitbra tänkte jag och de bor ju här så språket blir inga problem…..jag sitter i stolen och väntar på min frisör, jag har tidigare blivit behandlad som en drottning, massage och inpackning i tvättstolen…detta blir bra tänkte jag åter igen! Efter en stund kommer det fram en brutta och ska klippa mig hon sträcker artigt fram handen och presenterar sig och jag lika så Sedan frågar hon på ”Asien-Engelska” – OOO How do you want me to cut your hair??
Japp då var vi Asien endå rå. Hon fortsätter och känner på mitt och säger – OOO You have tikkk hair!! Jag svarar lite ängsligt med tonen som om jag hade tjock men inte så länge till…..- Ye . Bruttan klippte i alla fall och hon kunde klippa hon, kort blev det och saxen for fram och tillbaka så jag nästan börja tänka tanken att öron hade jag också innan jag besökte Australien…Jag var smått ängslig för hennes ögon när saxen for fram och hennes huvud efter en decimeter från saxen, antagligen såg hon illa. I alla fall så tog det en bra stund och det var inte det minsta konstigt hon kunde snacka hon, det verkar var något som de flest frisörer kan….hon snacka och snacka med den taskiga ”asien-engelska” han hon berätta hela sitt liv, hon hade bott i Sverige med en rysk karl som hon för övrigt kicka ut (vid detta tillfälle gjorde hon en kick upp i luften för att visa), hon gillade inte Thailand för all Prosition som hon sa (menade prostitution), hon hade bott i London, Stockholm, Singapore och gudarna vet allt,hon gillade inte vädret i Sverige för då fick hon klåda på kroppen och hennes mens sluta funka…..hm hm, ja hon tyckte att det var konstigt att killarna i Aussie inte betala på första dejten, hon han berätta att hon inte gilla kläderna i Asieb för då hade hon en två storlekar större på kläderna och så stor var hon ju inte som den storleken och hon han till och med att viska i mitt öra att chefen var snål och det förra jobbet som hon hade där fick man minsann presenter till jul. Sedan avsluta hon med att fråga mig hur killarna i Europa gjorde, - Do they pay at the first date?? Ja ni var svarar man, jag hade knappt fått en syl i vädret på denna tid och hade himla svårt att höra va hon sa så jag svara mest – Ye och log lite….Hon kanske fundera på att flytta till nästa land. Tur var att hon i alla fall mitt i allt snack han snappa upp att jag ville ha lite uppklippt….ja ja kortare är det hihi


I dag har vi varit på en tur till Fraser Island, det var coolt. Vi fick åka en gigantisk buss runt ön på små sand vägar. Helt otroligt att en sådan stor buss kunde ta sig fram på dessa små vägar. Turen var bra vi fick besöka ett vattendrag, den enda regnskogen i världen som växer på sand, en sjö mitt på ön och så fick vi åka på Fraser ”higway”. Helt sjukt lång strand och en massa jeepar som far fram…och mitt uppe i allt fick vi ge väg för ett litet plan som skulle landa ….inget förvånar en längre! Turen var som sagt bra och innan vi skulle kliva av bussen tyckte en Italienare att vi skulle tacka chauffören genom att ropa en ramsa, grejen var bara den att han var riktigt dålig på engelska och i allas höra lät det som om han ropade – hipp hipp hora hipp hipp hora …..ja han menade naturligtvis hurra…..ja ja vi fnissade lite i alla fall och klev av för att återigen gå hem och packa för en 12 timmars tågresa i morgon, så vi vet vad vi gör i alla fall!



Många Kramar från oss och regnmolnet ovanför

Ps Grattis Jenny på den stora dagen nu är du inte ungdom längre utan en tjärring i sina bästa dagar…thi hi thi hi Ds









1 kommentar:

  1. Tessan O (tessolofsson@yahoo.se) kommenterade torsdag 14 februari 2008
    Hallå där!

    Trots allt oväder så verkar ni ju iaf fått lite sol ;) Shit vad jag saknar Sydney och framförallt Manly när jag ser bilderna BUHU!!!

    Kramar

    Anmäl
    Ta bort
    Eva-britt (evabritt_vahlberg@bredband.net) kommenterade måndag 11 februari 2008
    Hej
    ..och tack för kortet fr Sydney. tårtbiten var ju inte stor, men du har säkert hittat många smarriga tårtor mm på resan
    /Evabritt

    Anmäl
    Ta bort
    Mallan (malinsoderberg@hotmail.com) kommenterade söndag 10 februari 2008
    Ser att du är inloggad just nu. Vet tom var för det står ju!! haha hoppas du ser att jag skriver nu ;0)
    har haft turen o få jobba denna fantastiska lördagsnatt på HIA ;0)
    men det är väl rätt åt mig, har haft underbara dagar uppe i åre. Har inte kollat på nätet på flera dar..
    kram på er gobitarna!

    Anmäl
    Ta bort
    Danne F (dan.f@gavlenet.se) kommenterade torsdag 7 februari 2008
    *suck* avis.
    Kul att se alla kort.
    21/2 bär det av till Thailand(surathani) 2v.

    Ha de så gott så länge och njut.
    Hälsn. Danne

    Anmäl
    Ta bort
    alec (erika_bohlin@hotmail.com) kommenterade torsdag 7 februari 2008
    hej på er!passar på att skriva nu när mamma sover...tack så mycket för kortet med alla fina fiskar på!jag vill oxå bada med sånna roliga fiskar!puss från mej

    Anmäl
    Ta bort
    Linda (linda_peson@hotmail.com) kommenterade måndag 4 februari 2008
    oohh vilka härliga bilder..ser inte ut och regna speciellt mycket på er???Tur att du lämna capen hemma:-)
    Nu håller vi på att packa förfullt,på fredag intar vi planet till thailand..bara 4dagar kvar..de ska bli underbart..tänk att vi ses nästa vecka,vi längtar efter att se er nu..ska bli jättekul..flippis har packat hinken o spaden så ni kan vara lugna.. sköt om er..ses snart:-) många kramar Linda m familj.

    Anmäl
    Ta bort
    Kerstin (kerstin.larsson@gastrikeatervinnare.se) kommenterade måndag 4 februari 2008
    Hej på er!!
    Skönt att solen äntligen tittar fram på er!
    Ha det fortsatt bra.
    Kram Pirre o Kärran

    Anmäl
    Ta bort
    erika på åsens topp (erika_bohlin@hotmail.com) kommenterade söndag 3 februari 2008
    tjoooo!
    gu va det var kul å läsa om när du var hos frissan!ha ha!hon verkade ju hinna med å berätta mycket om sitt liv;)å va har man för val när man sitter i stolen,bara å gilla läget nicka å leee lite fint!nä det var riktigt kul!!
    IKEA!-måste ju va kul å känna igen sej gö!!nu kom fredrik in å han hälsar så mycket till er!saknade de er igår på jennypennys galejj!hon var(ÄR)en hejjare på magdans om ni inte visste det;)
    nu börjar man nästan sakna dej lite!;)kraam från oss

    Anmäl
    Ta bort
    Nettan (nettan_soderstrom@hotmail.com) kommenterade söndag 3 februari 2008
    ....Snön vräker ner just nu! Härligt att få drömma sig bort med er i korten en stund. Modigt av dig att gå till frissan. Här hemma händer det inte mycket för tillfället. Tog bort kulorna i granen i matsalen för ngn. vecka sedan. Trot om ni vill, efter ngr. dagar stod den där klädd igen med ljus och allt!! Gissa vilka? Lill P och Stor P!Dåligt med fester.... Men ska väl bli bättre framöver. I repan är det också lugnt. De nya växelhäxorna har väl skrämt bort alla. hi hi! Sköt om er, kram Nettan

    Anmäl
    Ta bort
    Anders H (anders.holmsten@gavlegardarna.se) kommenterade lördag 2 februari 2008
    Hej på Er!
    IKEA.. oväntat..
    Fina bilder. ni ser ut att ha det toppen. Avis.. Ni skulle till Airlie Beach nu va? Hoppas det blir bra.

    //Anders

    SvaraRadera